Bez kategorii

Episode #82: ” Chanel dała kobietom wolność. Saint Laurent dał im siłę.” czyli o ikonie mody i światowych trendów.

yves-saint-laurent-niegrzeczny-chlopiec-b-iext33551758

Autor: Marie-Dominique Lelievre

Tytuł: Yves Saint Laurent. Niegrzeczny Chłopiec.

Wydawnictwo: Wydawnictwo Dolnośląskie

Liczba stron: 279.

Może to być dla wielu z Was zaskoczeniem, ale jestem ogromną pasjonatką mody. A zwłaszcza tej z tak zwanej „wysokiej półki”. Marki takie jak Givenchy, Gorgio Armani, Gucci, Dior, Coco Chanel czy Yves Saint Laurent były mi znane, odkąd skończyłam osiem lat. Głównie było to spowodowane tym, że mój tata, będąc w rejsach, bardzo często przywoził mojej mamie ekskluzywne perfumy właśnie tych marek. Lecz nie tylko to miało wpływ na moje zainteresowanie właśnie tymi projektantami. Inną kwestią był fakt, że zawsze uwielbiałam się przebierać i komponować swoje stroje w najbardziej dziwaczny sposób, jaki mogłam wymyślić. Czasem bardziej klasycznie, czasem kontrowersyjnie ale zawsze starałam się mieć własny styl. Tak samo, jak projektanci mody, których podpatrywałam. Lubiłam oglądać pokazy mody, relacjonowane z Nowego Jorku, Paryża, Tokio czy Londynu i czerpać z n inspirację. Jednak nigdy nie zdecydowałam się, by pociągnąć tę pasję do profesjonalnego poziomu, bo stwierdziłam, że może jednak to nie moja bajka. Teraz, czytając biografie tych niezwykłych ludzi, dochodzę do wniosku, że oni też mieli podobne wątpliwości i też nikt w nich nie wierzył.

Yves Saint Lauren przybył do Paryża w 1953 roku i w życiu nie przypuszczał, że jego pasja może wpłynąć na cały świat współczesnej mody. Zwycięstwo w prestiżowym konkursie na projekt sukienki koktajlowej, otworzyło mu drzwi do kariery. A spotkanie z Christianem Diorem zaowocowało długotrwałą współpracą. Wybitny kreator, wizjoner, as mediów. Tweedowe marynarki, skórzane kurtki i damskie garnitury jego projektu stały się wyznacznikiem trendów na całym świecie.

Marie-Dominique Lelievre postanowiła podpytać znajomych, rodzinę i współpracowników artysty. Zaglądała do szaf, odwiedziła jego dom i przeglądała książki by jak najlepiej przedstawić jego portret. Odkryła wrażliwego człowieka i zrozumiała, jak wysoką cenę zapłacił za sławę: załamanie nerwowe, wyczerpujące terapie i odrzucenie społeczne ze względu na orientację seksualną. Oszałamiająca kariera oraz tragiczne życie osobiste łączą się w tej niezwykłej biografii, przenosząc nas nie tylko w świat wielkiej mody ale przede wszystkim w najbardziej skryte zakamarki duszy.

Dla mnie ta książka stała się inspiracją i pewnego rodzaju przypomnieniem, że jednak warto jest podążać za marzeniami, nawet jeśli płaci się za nią wysoką cenę. Yves Saint Laurent jest ikoną i zawsze będzie uznawany za jednego z najbardziej utalentowanych projektantów na świecie.

„Kobieta łatwa do ubrania to taka, która ma ramiona, szyję, dumnie uniesioną głowę, nogi” Yves Saint Lauren.

Skomentuj

